Svar
Lektor
HeinrichP
Registreret: ‎04-09-2010

Java & NemID

Som I nok alle ved bruger NemID det "lille" program Java.

Igennem fem år har den største opdatering til dette program været under opsejling, men grundet store problemer, har den været holdt in mente det seneste år.

Nu er den fiksede version af den store opdatering her endeligt og byder på højere sikkerhed, stabilitet og HASTIGHED.

For lige at synliggøre det:

På min (halvgamle) computer tog det med Java 6 update 32 omkring syv til tolv sekunder at indlæse NemID login-boksen.

Med den nye version Java 7 update 4 tager dette to til fem sekunder, og på nyere computere med Windows 7 eller 8, eller Mac OS X Lion er det endda hurtigere.

--------------------------- 

Men .... hvordan gør jeg så?

a) Jo, først skal du afinstallere alle ældre java versioner fra din computer. Dette gør du ved at klikke på Windowsknappen + tasten 'R' og i boksen, der popper op, skriver du: appwiz.cpl 

b) find på listen alle programmer med navnet 'Java' og afinstallér dem. (Hvis du er java-udvikler kan du godt regne ud, at du selvfølgeligt IKKE skal fjerne deployment kit'tet, osv.)

c) Gå nu til www.java.com og tryk på  'Free Java Download', installationen begynder og tryk 'Next' eller 'Næste' alle gange, det nu er nødvendigt.

d) Åben din browser påny og gå til eksempelvis www.tastselv.skat.dk eller www.borger.dk eller www.nemid.nu/log_paa_selvbetjening

Superbruger
MajaH
Registreret: ‎02-11-2010

Sv: Java & NemID

[ Redigeret ]

Hej HenrichP

Godt indlæg!

Jeg prøvede at gå ind på tdc's testside og opdagede at der med rødt stod ud for linjen Java

Error Clik for details.

Så klikkede jeg på linien "Tryk her" for at hente seneste version af Java. Det kunne jeg ikke, og det må betyde at jeg skal afinstalere den gamle version først. 

Så en stor tak til dig HenrichP for dit tip til afinstallering.

Vil forsøge om det virker. :smileyhappy:

vh Maja, Yousee Kunde
Superbruger
MajaH
0

JEP - Det virker!  :smileyvery-happy:

vh Maja, Yousee Kunde
Superbruger
MajaH
0

[ Redigeret ]

Hej

Jeg har lige fundet en gammel tråd.

Det virkede ikke ret længe, så jeg installerede nummer 6. Nu har jeg forleden dag "Kun" opdateret til java 7, uden at afinstallere nummer 6 manuelt.

Det tyder på at problemet er fixet. 

TDC's testside og Java-siden  viser ingen eror-fejl .

vh Maja, Yousee Kunde
Konsulent
eoggberger
Registreret: ‎24-10-2010
0

hej kan du fortælle mig hvad java fx2,1,1, er det noget man barer kan slette 20,8mb fylder det?? det ligger lige under java 7 hilsen erik
Superbruger
MajaH
0

Hej eoggberger

Hvis din pc virker med java installeret og du eventuel har opdateret dit javaprogram, har jeg ladet mig fortælle at når man  afinstallerer noget gammelt fra java, (og især manuelt) kan man risikere at afinstallere filer, som den nye version skal bruge. Om den oplysning er rigtig ved jeg ikke. Det må andre kunne fortælle dig. 

Det er ikke det, jeg er stivest i, så jeg vil spørge dig om din pc virker som den skal?

20 MB er altså ikke ret meget plads den optar', så jeg ville lade den være.:smileyhappy:

vh Maja, Yousee Kunde
Konsulent
eoggberger
Registreret: ‎24-10-2010
0

tak for svar jeg venter med at slette noget hilsen erik