TDC Forum
Svar
(tidligere administrator)
Patrick
Registreret: ‎19-08-2010

Det danske sommervejr!

[ Redigeret ]
Meddelelse 1 af 25 (5.605 visninger)

Hej alle,

Som I har bemærket, har der været en del rumlen og bragen i luften, når Thor har kørt af sted og svinget hammeren (Mjølner) bag sine geder (Tanngnjost og Tanngrisner). 
Desværre er denne oldnordiske færd ikke forenelig med moderne teknik, og en forbikørsel af Thor, med tilhørende lynnedslag, vil ofte resultere i afbrændt elektronik og ikke-fungerende internetforbindelser.

Propperne sprang

Jeg mistede selv en computer under sidste tordenvejr :smileysad:

Jeg er ellers flink til at tage internet fra, når DMI varsler torden i mit område. Og det havde jeg også gjort. Og taget strøm stikkene ud til alt det fintfølende elektronik. Det jeg ikke havde fået gjort, var at tage stikket ud til strømmen på computeren. Så selv om den var slukket, fik den så hårdt et smæk, da lynet slog ned, at den ikke længere kan starte. Værkstedet siger, at den har fået brændt elektronikken af indvendig. Og det endda, selv om HFI-relæet slog fra, og propperne sprang!

Men hvad kan man gøre ved det?

Har I nogle forslag?

Kan vi tage den i tråden her, så vi får givet hinanden nogle gode råd til, hvad vi hver især gør, når man er lidt øm over sit udstyr, og ikke ønsker at få det smadret af lynet?

Jeg tænker ikke kun på telefoni- og dataudstyr, men på alt udstyr. Hvis vi er forudseende og får givet nogle gode råd, holder tingene længere, vi undgår at være offline og vi skal ikke opleve at komme hjem til et "koldt" hus. Så lad os kalde det en "Win/Win situation" :smileyvery-happy:

Træk stikket ud i tordenvejr

Hvad gør jeg så hjemme ved mig nu? Hvis vi tager på ferie, trækker vi stikkene ud. Både til strøm og i telefonstikket i væggen. Udstyr som står uden at være sat til, bliver som regel ikke skadet ved lynnedslag. Jeg tager i øvrigt også strømstikket ud til mit tv. Og antennestikket, så lynet ikke slår i antenne og ind i fjernsynet.

Men hvis jeg på DMI kan se, at vi har udsigt til dårligt vejr, gør jeg det samme, før jeg tager af sted om morgenen. Du kan selv tjekke for dit område her: http://go.tdc.dk/yqvsp

Har lynet slået ned?   

Hvordan ved du, om der kan være skade på dit udstyr? Hvis ledninger og udstyr lugter af "brændt elektronik". Eller hvis der er misfarvninger på ledningerne eller der hvor de går ind i udstyret. Jeg har hørt, måske er det en skrøne, at man kan opleve stikkontakterne bliver "skudt" ud ved lynnedslag. Har nogen af jer oplevet dette, eller er det bare en vandrehistorie? Men er det rigtigt, så indikerer det da nedslag! Og så er der selvfølgelig hvis udstyret ikke virker.

Heldigvis har man i dag HFI-relæer på sit strømnet i hjemmet, og sikringerne vil også kunne hjælpe. Ligeledes har TDC sikret centralerne imod lynnedslag. Og der er faktisk også backup strøm, hvis strømmen skulle gå til en central.

Også til slut. Tal ikke i fastnet telefon under et tordenvejr. Trådløse telefoner og mobiltelefoner bør være ufarlige, men hold dig til det gamle huskeråd fra din bedstemor: tal ikke i telefon under tordenvejr :smileyhappy:

Patrick

Bare spørg - Der er INGEN dumme spørgsmål

Klik på synes godt om, hvis du synes godt om et indlæg. Klik på Accepter som løsning, hvis dit spørgsmål er tilfredsstillende besvaret, så kan de andre brugere nemt finde svaret.
Don't Panic!
Bruger
Jensen2night
Registreret: ‎21-06-2011

Sv: Det danske sommervejr!

Meddelelse 2 af 25 (4.610 visninger)

Jeg mener at det var i et Gør det selv blad, at jeg har set en boks - som kunne sættes mellem stik-kontakten og computeren.

Boksen er en stor sikring som brænder over, hvis lynet slår ned - og dermed er computeren sikret.

Bruger
Jensen2night
Registreret: ‎21-06-2011

Meddelelse 3 af 25 (4.492 visninger)

oplysning til mit tidligere indlæg "boksen"

Den kaldes "surge protector"    Overspændingsbeskytter.

og computeren skulle være beskyttet.

goggle på det, og find hvad du søger.

Bruger
knuddifar
Registreret: ‎17-05-2011

Meddelelse 4 af 25 (3.950 visninger)

ja du efterlyste andre der havde oplevet et lynnedslag i elektronisk udstyr,her er min oplevelse af det,sidste sommer var et uvejr trukket ind over helsingør området jeg var i kvistgård på visit og så og hørte uvejret derfra,skyndte mig hjem til boligen i helsingør,og stor var min oplevelse da jeg trådte ind i stuen lå min antennerotor kastet over i den anden ende af stuen alle ledninger var som revet af enhedentelefonstikdåsen ligeledes sprængt ud af væggen,tv radio telefon var færdige med at virke,alle sikringer i elmåleren var gået,pu ha,men heldigvis var det hele forsikret,ellers en bekostelig affære,så alle husk hvor galt det kan gå uden dog at huset nedbrændte.jeg gør alle dine gode råd altid ved udsigt til uvejr af den art hilsen knuddifar

Bruger
Hr_Pedersen
Registreret: ‎22-06-2011

Meddelelse 5 af 25 (3.877 visninger)

For nogle år tilbage var jeg ansat ved Siemens, servicerede større industrikunder, og har ofte været ude for at skulle skifte størstedele af en kundes udstyr ud, som var totalt futtet af efter tordenvejr!

Udfra dén erfaring kobler jeg ALTID mit eget udstyr helt fra, ved optakten til et tordenvejr.

Jeg HAR hørt om disse "sikringsbokse" - men har ikke nogen personlig erfaring med dem...

Ligeledes har jeg ofte hørt beretninger om stikkontakter der blæser ud af væggene ved lynnedslag. Det nærmeste jeg kommer dén slags hændelser, er at et par fra min familie (MEGET TROVÆRDIGE) berettede om, at der stod 20 cm lange gnister ud af samtlige stikkontakter ved et lynnedslag på deres gård!

Mht. at undgå at tale i telefon i tordenvejr: JA! Gør det ikke! Den direkte kabelforbindelse i fastnettelefonen giver jo mulighed for, at få ristet øret ved lynnedslag!

Mobiltelefon bruger jeg også nødigt under tordenvejr: Teorier går på, at der dannes et kraftigt magnetfelt omkring telefonen ved samtale...og, om dét kan være "tiltrækkende" på lynnedslag véd jeg ikke - men er også for tøset til, at finde ud af det... :smileyhappy:

Superbruger
MajaH
Registreret: ‎02-11-2010

Meddelelse 6 af 25 (2.916 visninger)

Ja - det kan jo være meget godt at tage sine forholdsregler og trække stikkene ud, men hvad gør virksomhederne? De kan da ikke trække stikket ud. Har det noget med "jord" - stik at gøre?

vh Maja - Privatkunde hos...
YouSee: Mobil mellempakke + tv fuld pakke + Bredbånd + Sikkerhedspakke
Trådopretter: Klik venligst på knappen "Accepter som løsning", ved det bedste svar i din tråd. 

Bruger
Hr_Pedersen
Registreret: ‎22-06-2011

Meddelelse 7 af 25 (2.902 visninger)

MajaH skriver: "Ja - det kan jo være meget godt at tage sine forholdsregler og trække stikkene ud, men hvad gør virksomhederne? De kan da ikke trække stikket ud. Har det noget med "jord" - stik at gøre?"

Dét at der er jordforbindelse i en stikkontakt gør, at hvis strømmen "forlader" elsystemet og ender i jorden, så kobler HFI-relæet strømmen fra hele anlægget. Således kan man f.eks IKKE blive ristet at hårtørreren i badekarret (forudsat at der er HFI-relæ på elinstallationen), da vvs-installationer som hovedregel er ganske udemærkede jordledere...

Mange virksomheder og institutioner har disse separate edb-strømgrupper (240V-stikket har flade, skråtstillede ben, istedet for runde). Dette med de flade ben er for at sikre, at man ikke utilsigtet (eller bevidst) får sluttet noget ikke-edb-udstyr til dén bestemte strømgruppe.

Om der så i selve gruppetavlen er indbygget noget udstyr til beskyttelse imod lynnedslag, ved jeg ikke - men det kunne være nærliggende at forestille sig det...

(tidligere administrator)
Patrick
Registreret: ‎19-08-2010

Meddelelse 8 af 25 (2.874 visninger)

@Hr_Pedersen

Jeg tror, at de fleste som har sat "de flade" stik i væggen, så man har fordelt den strøm rundt i virksomheden, bruger det til 2 ting:

Der er formentlig en Strøm-back up af en slags på, som slår til, hvis strømmen forsvinder. Af den ene eller den anden grund. Så kan man enten arbejde videre, eller, hvis det blot er kort tid, som der er strøm til, få tid til at lukke sit udstyr.

Også tror jeg også der er noget galvanisk sikring. Du var selv ved at skrive lidt om det, at man kan sætte ind, så der er ikke lige er direkte forbindelse ud til nettet, men man fysisk bryder af, så lynet ikke kan komme til at beskadige udstyret. Og netop derfor, som du selv skriver, har vi disse jordspyd, som er banket mere end 30 - 40 meter i jorden, sådan at overspænding kan måles og flyttes, meget hurtigt.

Jeg er, som I kan læse ud af ovenstående, ikke ekspert. Håber da, at der kommer en, som kan give lidt bedre forklaring end mig - og måske enda en "jeg ved" forklaring, istedet for min "jeg tror" forklaring :smileyhappy:

Hilsen

Patrick

Bare spørg - Der er INGEN dumme spørgsmål

Klik på synes godt om, hvis du synes godt om et indlæg. Klik på Accepter som løsning, hvis dit spørgsmål er tilfredsstillende besvaret, så kan de andre brugere nemt finde svaret.
Don't Panic!
Superbruger
Superbruger
bbs
Registreret: ‎25-08-2010

Meddelelse 9 af 25 (2.085 visninger)

Hej Patrick

Man skal ikke kun slukke for alt sit udstyr i tordenvejr, når man er på ferie skal også huske at lukke for vandet, og hvis man har en elektrisk varmtvandsbeholder skal man også koble den fra. Er uheldet ude, mens man er på ferie, kan der stå og pumpe varmt vand ud i 2 eller 3 uger, det bliver dyrt, og så er det en god ide at få en nabo til at kigge efter huset, håber ikke du synes det er helt ude for nummer, det med vandet og varmtvandsbeholderen!!! :smileyvery-happy:

Hilsen bbs

Meld gerne tilbage om dit problem er løst eller ej.
++++++++++++
Husk at klikke på løst tråd.

Husk at rose de gode indlæg.

Alle ting kan lade sig gøre indtil de er dømt umulige - og selv de umulige er måske kun umulige lige i øjeblikket.
Pearl S. Buck
+++++++++++++
MvH Bente/TDC Kunde
-Superbruger udnævnt af TDC - til TDC's Brugerforum.
Superbruger
MajaH
Registreret: ‎02-11-2010

Meddelelse 10 af 25 (2.083 visninger)

UHA - Bente

Jeg håber saftsuseme ikke du skriver af erfaring. :smileysurprised:

Der er sikker mange der sender dig en venlig tanke, næste gang der er nogen der rejser på ferie. :smileywink:

vh Maja - Privatkunde hos...
YouSee: Mobil mellempakke + tv fuld pakke + Bredbånd + Sikkerhedspakke
Trådopretter: Klik venligst på knappen "Accepter som løsning", ved det bedste svar i din tråd. 

Superbruger
Superbruger
bbs

Meddelelse 11 af 25 (2.079 visninger)

Hej Maja

Ha ha nej jeg har ingen erfaringer med det, men en klog mand der er smed, så hos os sker der ikke noget, når ferien står for døren

hilsen Bente:smileyvery-happy:

++++++++++++

Alle ting kan lade sig gøre indtil de er dømt umulige - og selv de umulige er måske kun umulige lige i øjeblikket.
Pearl S. Buck
+++++++++++++
MvH Bente/TDC Kunde
Doktor
PeterA
Registreret: ‎24-08-2010

Meddelelse 12 af 25 (2.074 visninger)

Grunden til at man laver en gruppe med flade skrå ben, er at man vil have en transientfri gruppe. Transienter er de "gnister" der opstår i ledningerne mår køleskabe, støvsugere, rundsave osv. starter. Hvis man har alle computere sat til sådan en gruppe er man også sikker på at der ikke er nogen spændingsfoorskel mellen netkablernes stelforbinddelser og computernes stelforbindelser. På den måde er daglig drift godt sikret.

Når det lyner - så er det en anden sag. Problemet er at man altid har fat i to ledninger (Eller tre - hvis man bruger trebenede stik) men det er kun den ene leder der bliver afbrudt når man trykker på knappen. Den anden leder har stadig uhindret adgang til den vide verden. Lynet er ligeglad - det tager denforbindelse der har mindst modstand til jorden, og det er sjældent den afbrudte.....

Hertil kommer at høje spændinger, som f.eks. i lyn kan springe, gennem luften. Tommelfingerreglen siger at man skal have en cm pr. 1000 volt for at være sikker på at der ikke sker spring gennem luften.

Der findes transientbeskyttere der i princippet også vil beskytte mod lyn - men der er ingen 100% garantier når det drejer sig om  naturen.

Vh

Peter

Hovmester
MacGyver
Registreret: ‎04-10-2010

Meddelelse 13 af 25 (2.064 visninger)

Jeg er enig med dig, Patrick, for her slukker vi også for diverse ting, når det kommer for tæt på - dog tager vi blot strømmen fra de bærbare, og bruger batteriet, indtil larmen er langt nok væk.

2 gange indenfor kort tid har vi haft besøg af Thors hammer - uden, at vi var hjemme.

1. gang endte med et batteri til en bærbar, som ikke ville lade mere. Oveni det grafikkort og ram i en stationær. Billigt sluppet.

2. gang ramte lynet naboens skorsten, som krøb til halv størrelse, samt at deres tv, video, pc og mere brændte af. Genboen fik lynet ud af telefonstikket, og det suste rundt på hendes bord. Hos os stod HFI-relæet af - fuldstændig smeltet (så det virkede da :smileywink:). Derfor fik vi skiftet det, fik automatsikringer - kort sagt alt.

Vores gamle adsl-modem, skillefilter - eller skal jeg skrive internetforbindelse stillede også skoene. Ikke så underligt, da alle på vejen havde mistet forbindelsen, da centralen havde haft "en lille snak" med lynet.

Heldigvis har vi indbyggede relæer i vores anlæg, tv, dvd osv., så de overlevede turen, så endnu mere billigt, taget i betragtning af, at have haft det inden for vores 4 vægge.

Håber, at det siger nok om, hvad det vil sige, at huske specielt den med nul telefon, og også at tage det fra, som er mest modtagelig.

Sidst synes jeg lige, at det værste er, at min bedre halvdel ELSKER at være udenfor, når det tordner. :smileysurprised:

” At man, når det i Sandhed skal lykkes en at føre et andet Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest må passe på at finde ham der, hvor han er, og begynde der. Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst ”.

Citat : Søren Kierkegaard
Superbruger
Superbruger
bbs

Meddelelse 14 af 25 (2.057 visninger)

uha da da ,kan din bedre halvdel virkelig lide tordenvejr, føj, jeg skal ikke nyde noget.

I sommeren 2002 var min mand og svigersøn på tur i vores sejlbåd, de var i Skotland. Da de sejlede hjem, kom der et tordenvejr, som min mand aldrig har oplevet før, lyn og skrald ud i et, lyn ned i vandet, puha, da de kom hjem sagde min mand ,at da det tordenvejr var på sit højeste, var båden billigt til salg.

Hilsen bbs

++++++++++++

Pearl S. Buck
+++++++++++++
MvH Bente/TDC Kunde
Hovmester
MacGyver
Registreret: ‎04-10-2010

Meddelelse 15 af 25 (2.054 visninger)

Hej bbs.

Jeg er heller ikke den store fan af tordenvejr - selvom det er flot.

Av for den, det må ikke have været ret skægt - slet ikke, når det er lige over en.

Jeg lå engang og slappede af, men det blev afbrudt af det samme - lyn og brag i et, med et dertil hørende kraftigt styrtende regnvejr, så jeg ikke engang kunne se ud af ruderne. (Resulterede i oversvømmet kælder, så vi fik hurtigt lavet om, så det blev faskiner, som tog imod vandet i stedet for, og har ikke haft vand i kælderen siden).

Og ja, han har altid elsket tordenvejr, og jeg kan ikke få ham til at lade være (men forsøger dog ivrigt).

Mvh

MacGyver

” At man, når det i Sandhed skal lykkes en at føre et andet Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest må passe på at finde ham der, hvor han er, og begynde der. Dette er Hemmeligheden i al Hjælpekunst ”.

Citat : Søren Kierkegaard